Tuesday, June 14, 2011

Puding Karamel



Assalamualaikum semua kepada pembaca-pembaca blog saya yang tidak seberapa ini. Hari ini mood terajinlah pulak sebab hajat nak buat puding ini dah lama sangat tapi baru berkesempatan untuk membuatnya. Ianya memang kegemaran saya semasa anak dara lagi, itu pun diberikan oleh jiran saya untuk juadah berbuka puasa. Sehinggakan kami adik beradik akan berebut-rebut sebab takut tidak dapat memakannya.Jika dikenang kembali memang boleh ketawa sendiri.Masa tu jangankan nak buat puding, buat agar-agar pun tidak pandai lagi.Resepi yang saya buat kali ini oleh Chef Sabri (Master Chef) yang sangat terkenal tu.Sangat mudah dan rasanya tidaklah manis sangat. Dikukus atau dibakar, ikutlah mana pilihan hati.




Resepinya

1 Liter susu UHT Dutch Lady
1/2 cawan gula pasir
8 biji telur saiz B yang saya guna
1 sudu teh esen vanila
1/2 cawan gula untuk gula hangus
1/2 cawan air panas (lebih sikit pun takpe, untuk dapatkan karamel yang banyak)

Caranya
Telur dan gula dikacau menggunakan "whisk" sehingga gula hancur.Masukkan esen vanila dan susu, kemudian ditapis dan ketepikan sebentar.Manakala, gula dimasak atas api dengan api perlahan sehingga keperang-perangan dan masukkan air panas.Setelah itu, tuang gula perang didalam loyang 9" dan diikuti adunan susu tadi dengan perlahan-lahan.Dan bakar pada suhu 170 c dengan teknik "steam bath" selama 1 jam 10 minit atau ikut kepanasan oven masing-masing. Setelah masak sejukkan dahulu kemudian masukkan ke dalam peti ais. Sedap dimakan ketika sejuk-sejuk.

No comments:

Post a Comment