Monday, May 16, 2011

Brownies Almond Coklat


Pada hari Ahad lepas saya telah melawat anak sulong saya Abdul Aziz di asrama, sempat juga buatkan brownies untuknya.Selain itu saya masakkan asam pedas ayam kegemarannya dan pizza hawaii. Tetapi saya tidak dapat kongsikan gambar kedua-duanya kerana lupa nak mengambilnya. Apabila dah layan anak-anak memang lupa semuanya. Lagi pula, ada rakan blogger yang hendakkan resepi brownie, jadi saya kongsikan bersama.


Nasib baik sempat ambik gambar, ni pun main tangkap muat je ambik.

Resepi dari Buku Kompilasi Tat dan Brownies oleh Salhah Bujang

Bahan A
250 gm coklat masakan
200gm mentega

Bahan B
180 gm gula halus
1 sudu teh esen vanila
4 biji telur

Bahan C
200gm tepung superfine(saya guna tepung gandum)diayak dahulu
200gm almond flake dipanggang sebentar separuh dimasukkan ke dalam adunan dan selebihnya di tabur sebagai hiasan.

Bahan D
250gm coklat masakan
100 gm cream (saya guna susu cair)
1 sudu makan mentega
dan saya tambahkan 1 sudu besar golden syrup
Semua bahan ini dicairkan dengan cara double boil kecuali mentega dan golden syrup. Setelah cair tutup api dan masukkn mentega serta golden syrup.

Cara-caranya
Cairkan bahan A dan tutup api dan masukkan bahan B dan kacau menggunakan whisk sehinga gula hancur dan adunan agak pekat sedikit dan masukkan bahan C dan dibakar pada suhu 180c selama 45 minit atau ikut kepanasan oven masing-masing.Setelah masak disejukkan dan siramkan dengan bahan D serta taburkan almond flake

No comments:

Post a Comment