Thursday, May 19, 2011

Sup Sayur dan Bebola Daging


Hari ini saya masak untuk anak-anak yang mudah-mudah saja. Lagi pula, dia orang ni susah nak makan sayur-sayuran. Jadi untuk menambahkan rasa dan menarik perhatian anak-anak saya untuk makan, saya telah memasukkan bebola daging. Memang kesukaan mereka dengan bebola daging ini.




Resepinya dari saya

Bebola daging 250gm sebarang jenama
Lobak sebiji dipotong dadu
Kentang sebiji dipotong dadu
Cendawan putih dalam 300gm

*Bawang putih 5 ulas
*Halia 1/2 inci
Bahan bertanda * ditumbuk lumat

2 sudu besar sos tiram
Putih telur 2 biji- kalau x letak pun x pe.
Minyak untuk menumis
Air secukupnya dan garam
Daun sup dan bawang serta bawang goreng

Cara-caranya

1. Tumis bahan yang ditumbuk sehingga naik bau. Setelah itu masukkan air dikuti kentang, lobak serta sos tiram.
2. Bila kentang sudah empuk, masukkan bebola daging, putih telur, garam dan didihkan lagi. Apabila sudah pasti bebola daging masak masukkan cendawan putih dan tutup api untuk mengelakkan cendawan terlalu lembik.
3. Hidangkan bersama daun sup,bawang dan bawang goreng.

* Pelbagai sayur-sayuran kita boleh masukkan seperti brokoli, bunga kobis atau yang sesuai untuk dibuat sup.Saya masak ni tidak banyak kerana hanya saya dan 2 orang anak saja yang tinggal.

SELAMAT MENCUBA

No comments:

Post a Comment