Wednesday, May 11, 2011

Tempahan Tepung Kek Coklat "Moist" segera

Photobucket

Tempahan kek tepung coklat lembab ini datangnya dari SIL saya yang tinggal di Tmn Desa Skudai dan hendak buat stok dirumahnya. Sebenarnya sudah banyak kali dia menempah tapi saya tidak sempat hendak masukkan ke dalam blog dan selalu "miss" nak ambik gambar. Dengan menggunakan tepung kek coklat segera ini, semua kerja menjadi mudah serta boleh mendapatkan kek yang sangat sedap, lembut dan sangat lembab. Pasti seisi keluarga akan memuji kek yang anda buat sangat sedap.

Bahan-bahan yang diperlukan untuk anda mendapatkan kek coklat yang lembab dan mudah untuk menyediakannya.

1. Satu pek tepung kek coklat lembab
2. 1 cawan @ 250ml susu cair @ susu segar @ UHT Dutch Lady
3. 1/2 cawan @125ml minyak @ mentega cair
4. 2 butir telur
5. 1 cawan @ 250ml air panas

*menggunakkan sukatan cawan metrik

Cara-caranya

1. Satukan semua bahan kecuali air panas.
2. Pukul atau kacau sebati menggunakan whisk atau senduk kayu sahaja, tidak perlu "mixer" elektrik selama 2 hingga 3 minit.
3. Kemudian masukkan air panas perlahan-lahan sehingga sebati.(Adunan akan cair sedikit).
4.Kemudian masukkan kedalam loyang 9x9x3 inci yang telah dialas dengan kertas minyak.
5. Bakar pada suhu 160c selama 60 min hingga 90 minit, bergantung kepada oven masing-masing atau sehingga apabila dicucuk dengan lidi ianya kering.

Jika inginkan versi kukus boleh dikukus selama 1 jam 15 minit atau sehingga masak. Pastikan air kukusan tidak jatuh ke atas kek. Dan boleh dikukus menggunakan "tupperware" plastik yang tahan panas. InsyaAllah menghasilkan kek coklat yang lembab dan sangat menepati citarasa anda serta menghasilkan kek seberat 1.3 kg +-.
Mudah bukan, kepada sesiapa yang inginkan kek coklat yang lembab dari hasil air tangan anda sendiri bolehlah menhubungi saya.

No comments:

Post a Comment